1.500.000 επισκέπτες σε τριακόσιες Ευρωπαϊκές χώρες συμμετέχουν κάθε τελευταία Παρασκευή του Σεπτέμβρη στη Βραδιά του Ερευνητή. Πρόκειται για μία εκδήλωση που πραγματοποιείται κάθε χρόνο από το 2005 σε όλη την Ευρώπη και στην Ελλάδα. Το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας φιλοξενεί αυτήν την εκδήλωση στο κεντρικό του κτίριο στο Ηράκλειο της Κρήτης.
Το 2025 το πρόγραμμα Διάχυτης Νοημοσύνης του Ινστιτούτου Πληροφορικής παρουσίασε πέντε (5) συστήματα:
- Έξυπνο Θερμοκήπιο: Το Έξυπνο Θερμοκήπιο αποτελεί ένα πρωτότυπο σύστημα μικρής κλίμακας που έχει αναπτυχθεί σε πειραματικό πλαίσιο και ενσωματώνει τις απαιτούμενες τεχνολογίες για τη δημιουργία ενός έξυπνου χώρου καλλιέργειας. Συγκεκριμένα, ένα εκτενές δίκτυο αισθητήρων και αυτοματισμών παρακολουθεί τις περιβαλλοντικές συνθήκες μέσα και έξω από το θερμοκήπιο (π.χ. θερμοκρασία-υγρασία εδάφους, αέρα, επίπεδο ηλιακής ακτινοβολίας, καιρικές συνθήκες),καθώς και άλλες παραμέτρους ανάπτυξης κηπευτικών (π.χ. βάρος αναπτυσσόμενου καρπού), παρέχοντας τη δυνατότητα απομακρυσμένου ελέγχου και ρύθμισης. Παράλληλα εξειδικευμένα γεωπονικά σεναρία ανάπτυξης των κηπευτικών, ρυθμίζουν αυτόματα τις περιβαλλοντικές παραμέτρους με στόχο την ιδανική ανάπτυξη κάθε είδους φυτού, ενώ κατάλληλοι μηχανισμοί τεχνητής νοημοσύνης εντοπίζουν απροσδόκητες αλλαγές στο μικροκλίμα του θερμοκηπίου και προβλέπουν την πιθανή ύπαρξη κοινών προβλημάτων (π.χ. ασθένειες, τεχνικές δυσλειτουργίες).
- Οι Μαντινάδες Στα Ανώγεια: Ένα σύστημα που παρουσιάζει τις μαντινάδες των Ανωγείων και την κρητική διάλεκτο με τρόπο μοναδικό και διασκεδαστικό. Η μαντινάδα αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της προφορικής και μουσικής παράδοσης των Ανωγείων και οι στίχοι τους προκύπτουν αυθόρμητα, προσεγγίζοντας διαφορετικές θεματικές περιοχές, όπως η αγάπη, ο θάνατος, ο αποχωρισμός κλπ. Το σύστημα, λοιπόν, δίνει τη δυνατότητα στον χρήστη να διαβάσει και να ακούσει ενδεικτικές μαντινάδες και αποσπάσματα από Χυματικούς Σκοπούς (Κονταρομαχίες) συνοδευόμενα από πλούσιο πολυμεσικό περιεχόμενο. Μάλιστα, ο επισκέπτης μπορεί παίζοντας παιχνίδια πολλαπλής επιλογής, συμπλήρωσης κενού και αντιστοίχισης, να εξοικειωθεί με τη δημιουργία μαντινάδων, καθώς και με τη χρήση της κρητικής διαλέκτου με τρόπο παιγνιώδη, εμβαθύνοντας σε αυτή τη μοναδική ικανότητα που διαθέτουν οι Ανωγειανοί.
- Πίνακας Ελέγχου για Έξυπνες Πόλεις: Το σύστημα περιλαμβάνει έναν κεντρικό πίνακα ελέγχου και μια εφαρμογή για κινητά που επιτρέπουν την παρακολούθηση περιβαλλοντικών συνθηκών σε πόλεις της Ελλάδας. Προσφέρει δεδομένα σε πραγματικό χρόνο, διαδραστικούς χάρτες, ειδοποιήσεις και εξατομικευμένο περιεχόμενο. Συγκεκριμένα, οι χρήστες μπορούν να περιηγηθούν σε πίνακες για κάθε πόλη, να συγκρίνουν δεδομένα μεταξύ πόλεων και να αναφέρουν συμβάντα ή περιβαλλοντικά προβλήματα. Η εφαρμογή παρέχει εξατομικευμένες ειδοποιήσεις και ενημερώσεις με βάση το προφίλ του χρήστη και ενισχύει την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση μέσω διαδραστικών απεικονίσεων και εκπαιδευτικού περιεχομένου.
- Εκμάθηση Κεραμικής με Τεχνολογίες Εκτεταμένης Πραγματικότητας: Το σύστημα “PotteryXR: Εκμάθησης Κεραμικής με Τεχνολογίες Εκτεταμένης Πραγματικότητας” είναι μια διαδραστική εκπαιδευτική εμπειρία μικτής πραγματικότητας. Απευθύνεται σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, επιτρέποντας τη δημιουργία, διαμόρφωση και διακόσμηση εικονικών αγγείων με τη χρήση εργαλείων χειρισμού. Οι χρήστες μπορούν να χαράζουν τον πηλό σε πραγματικό χρόνο με εικονικά εργαλεία και να ζωγραφίζουν τα αγγεία τους με ρεαλιστικά ψηφιακά πινέλα. Το σύστημα προσομοιώνει την παραδοσιακή αγγειοπλαστική, ενισχύοντας τη δημιουργικότητα και την πολιτισμική κατανόηση μέσω βιωματικής αλληλεπίδρασης. Προσφέρει έναν καινοτόμο τρόπο εκμάθησης τέχνης και πολιτιστικής κληρονομιάς, προάγοντας τις κινητικές δεξιότητες και την καλλιτεχνική έκφραση.
- Σταμπωτά Υφάσματα/Σφραγίδες: Στόχος του συστήματος είναι η ενημέρωση του τοπικού πληθυσμού και των επισκεπτών για θέματα σχετικά με τον τουρισμό και τον πολιτισμό της πόλης της Λάρισας σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, αξιοποιώντας εναλλακτικούς και καινοτόμους τρόπους αλληλεπίδρασης. Συγκεκριμένα, αποσκοπεί στη διάδοση της πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης της Λάρισας και στην ενημέρωση και εξοικείωση των χρηστών με τη διαδικασία παραγωγής των σταμπωτών υφασμάτων. Ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να πλοηγηθεί σε έναν πολιτιστικό χάρτη μέσα από την επαύξηση φυσικών επιφανειών με ψηφιακές πληροφορίες, κάνοντας χρήση χάρτινων τετράγωνων καρτελών, οι οποίες λειτουργούν ως προσωπικές διαδραστικές οθόνες. Τοποθετώντας την καρτέλα πάνω σε μία κυψέλη, προβάλλεται πάνω σε αυτή πληροφορία σχετική με τα σταμπωτά υφάσματα, τους ξυλότυπους, τα εργαστήρια παραγωγής σταμπωτών, καθώς και δείγματα τέτοιων υφασμάτων.