BEYOND 2024

Θεσσαλονίκη

25 Απριλίου — 27 Ιουνίου, 2024

H BEYOND είναι μια διεθνής έκθεση ψηφιακής τεχνολογίας και καινοτομίας που πραγματοποιείται κάθε χρόνο στη Θεσσαλονίκη. Αποτελεί σημείο συνάντησης καινοτόμων εταιρειών, φιλοδοξώντας να γίνει η κορυφαία διοργάνωση του είδους της στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, τη Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή.

Στο επίκεντρο της διοργάνωσης, που πραγματοποιήθηκε στις 25-27 Απριλίου 2024, βρισκόταν η επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης (AI) και οι τρόποι με τους οποίους μεταμορφώνει κάθε πτυχή της ζωής μας. Το Εργαστήριο Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου-Υπολογιστή του Ινστιτούτου Πληροφορικής του ΙΠ-ΙΤΕ συμμετείχε, μετά από πρόσκληση της Περιφέρειας Κρήτης  παρουσιάζοντας το διαδραστικό σύστημα AugmenTable.

Το AugmenTable είναι ένα καινοτόμο προϊόν έρευνας (κατοχυρωμένο στον ΟΒΙ) το οποίο συνδυάζει φυσικούς τρόπους αλληλεπίδρασης με τεχνολογίες εκτεταμένης πραγματικότητας και τεχνητής νοημοσύνης. Είναι ένα κομψό τραπέζι με μοντέρνο σχεδιασμό που δημιουργεί μια μοναδική εμπειρία χρήστη και προάγει τη συνεργασία, τη δημιουργικότητα και τη μάθηση.

Το σύστημα αναγνωρίζει έγγραφα (π.χ. φυλλάδια) που τοποθετούνται επάνω στην επιφάνειά του μέσω μιας ενσωματωμένης κάμερας, επιτρέποντας την αυτόματη προβολή ψηφιακών πληροφοριών που σχετίζονται με αυτά. Η επιφάνειά του είναι ευαίσθητη στην αφή επιτρέποντας στους χρήστες να αλληλεπιδρούν διαισθητικά τόσο με το ψηφιακό όσο και με το έντυπο υλικό που βρίσκεται επάνω της, επαναπροσδιορίζοντας τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούμε με έντυπα έγγραφα και φυσικά αντικείμενα.

Επιπλέον, οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν διάφορα αντικείμενα για να εκτελούν ψηφιακές λειτουργίες, ανάλογα με το πλαίσιο χρήσης. Για παράδειγμα, συντηρητές αρχαιοτήτων μπορούν να εκπαιδεύονται στην χρήση εργαλείου καθαρισμού ενός ευρήματος, ενώ αρχιτέκτονες μπορούν να  παρατηρούν την επίπτωση στη σκίαση του περιβάλλοντος χώρου, σε διαφορετικές ώρες της ημέρας, από μινιατούρες δέντρων.

Τα παραπάνω χαρακτηριστικά καθιστούν το AugmenTable ένα πολυχρηστικό εργαλείο ιδανικό για χρήση σε διάφορους τομείς όπως η εκπαίδευση, η διαφήμιση, η εξερεύνηση πολιτιστικών πληροφοριών και οι επαγγελματικές παρουσιάσεις.

Εφαρμογές του AugmenTable που παρουσιάστηκαν στην έκθεση:

  • Διαδραστικά Έντυπα Φυλλάδια: Έντυπες κάρτες εμπλουτίζονται με πρόσθετο πολυμεσικό περιεχόμενο, το οποίο οι χρήστες μπορούν να ανακαλύψουν αγγίζοντας τόσο το χαρτί όσο και την ειδική διαδραστική επιφάνεια.
  • AmI in Greece: Με τη βοήθεια ενός τρισδιάστατα εκτυπωμένου βέλους, οι χρήστες εξερευνούν ένα χάρτη της Ελλάδας που παρουσιάζει τις τοποθεσίες των εγκαταστάσεων του προγράμματος Διάχυτης Νοημοσύνης (AmI) του ΙΠ-ΙΤΕ. Όταν ο χρήστης περιστρέψει το βέλος σε ένα σημείο ενδιαφέροντος, εμφανίζονται σχετικές λεπτομέρειες και οπτικοακουστικό υλικό.
  • City Game: Οι παίκτες συνεργάζονται για την κατασκευή μιας «πράσινης» πόλης, με βάση τα δικά τους κριτήρια. Επιλέγουν υποδομές όπως δημόσιες συγκοινωνίες, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, λάμπες χαμηλής κατανάλωσης κ.α., χρησιμοποιώντας έντυπες κάρτες. Κάθε επιλογή συνοδεύεται από ένα εικονικό «κόστος» και επηρεάζει θετικά ή αρνητικά τη συνολική «πράσινη υγεία» της πόλης, ενώ ο αντίκτυπος των επιλογών τους προβάλλεται τόσο επάνω στην διαδραστική επιφάνεια όσο και στα συνοδευτικά γυαλιά Μικτής πραγματικότητας.
  • Research Assistant: Ένα ευέλικτο σύστημα σχεδιασμένο για την υποστήριξη διαφόρων ερευνητικών διαδικασιών (π.χ. σχολικές ή πανεπιστημιακές εργασίες, αναλύσεις αγοράς, βιβλιογραφικές μελέτες, ταξινόμηση κειμένων, κλπ.). Το σύστημα επαυξάνει έντυπα έγγραφα με ψηφιακές πληροφορίες, ενώ επιτρέπει την προσθήκη εικονικών σελιδοδεικτών, ετικετών και σημειώσεων επάνω σε στοίβες φυσικών εγγράφων. Η διαδικασία ανάλυσης υποστηρίζεται περαιτέρω με τη βοήθεια ενός έξυπνου ψηφιακού χαρακτήρα που κατανοεί και απαντά σε φυσική γλώσσα, μέσω γραπτών μηνυμάτων ή φωνής.
  • Εφαρμογή Συντήρησης Ψηφιοποιημένου Υλικού: Εκπαιδευτική εφαρμογή που συνδυάζει έντυπα υλικά, φυσικά αντικείμενα (π.χ. ψαλίδι, κόλλα, κοπίδι, σπάτουλα, μηχανικός στυλογράφος) και ψηφιακό περιεχόμενο, με στόχο την εκμάθηση της διαδικασίας συντήρησης και αποκατάστασης εγγράφων πολιτιστικής κληρονομιάς (π.χ. χάρτες) με παιγνιώδη και διαδραστικό τρόπο.