Ένα πλήρως λειτουργικό και «έξυπνο» τραπέζι που παρέχει μία πληθώρα λειτουργιών. Το booTable ενσωματώνει πολλά καινοτόμα χαρακτηριστικά όπως: (α) κατασκευάζεται από ανακυκλωμένο και επαναχρησιμοποιούμενο χαρτί, (β) έχει σχεδιαστεί με μοντέρνες προδιαγραφές, αφού όλα τα τεχνολογικά μέρη, εκτός απ’ το καλώδιο τροφοδοσίας είναι με τέτοιο τρόπο τοποθετημένα σε κατάλληλες εσοχές, ώστε να μην γίνονται αντιληπτά, γ) συνδυάζει πολλαπλές τεχνολογίες εισόδου, (δ) παρέχει μία επιφάνεια προβολής σε συνδυασμό με μία ψηφιακή κορνίζα,  (ε) συνοδεύεται από δύο αντίστοιχα σκαμπό, τα οποία, επίσης, ενσωματώνουν κατάλληλους αισθητήρες, (στ) εισάγει την έννοια των tabl-e-cloths, δηλαδή χρησιμοποιούνται φύλλα εκτυπωμένου καμβά με ετικέτα RFID που λειτουργούν τόσο ως απτό μέσο για την εκκίνηση εφαρμογών λογισμικού όσο και ως βασική επιφάνεια για τη δημιουργία διεπαφών μικτής πραγματικότητας και τέλος, (ζ) συνοδεύεται από ένα λογισμικό διαμεσολάβησης (middleware),  που υποστηρίζει την ανάπτυξη εφαρμογών στις ευρέως διαδεδομένες γλώσσες προγραμματισμού, επιτρέποντας ταυτόχρονα την πρόσβαση και τη χρήση μίας μεγάλης ποικιλίας  εξοπλισμού (hardware).

Το Βοο Table ενσωματώνει διαφορετικές εφαρμογές

«Ιχνηλάτης» ηλεκτρονικής πληροφορίας για βιβλία και DVD: Όταν ο γραμμωτός κώδικας (barcode) ενός στοιχείου τοποθετείται πάνω από τη δέσμη του σαρωτή, παρουσιάζονται σχετικές πληροφορίες στο ψηφιακό πλαίσιο. Αν οι πληροφορίες αφορούν σ’ ένα βιβλίο, τότε αγγίζοντας ένα κουμπί στην οθόνη, ο χρήστης μπορεί να δει τις σχετικές κριτικές στην επιφάνεια του τραπεζιού. Κάνοντας χρήση αισθητήρων Phidget, ο χρήστης έχει τις εξής επιλογές:

  • Μετάβαση στην επόμενη ή προηγούμενη κριτική
  • Μετακίνηση προς τα επάνω ή κάτω και
  • Εκκίνηση ή διακοπή της φωνητικής παρουσίασης των πληροφοριών

Αν στην επιφάνεια προβολής του τραπεζιού παρουσιάζονται πληροφορίες για κάποιον δίσκο DVD, τότε με αλληλεπίδραση μέσω αφής, ο χρήστης μπορεί να πλοηγηθεί στο μενού αναπαραγωγής βίντεο.

Προβολή εικόνων και βίντεο: Όταν το τραπέζι βρίσκεται σε αδράνεια, η ψηφιακή κορνίζα παρουσιάζει φωτογραφικό υλικό από τη σχετική συλλογή του τραπεζιού. Οι χρήστες μπορούν, επιπλέον, να προσθέτουν εικόνες, χρησιμοποιώντας ένα κινητό τηλέφωνο με ετικέτα RFID. Όταν το τηλέφωνο τοποθετηθεί στην επιφάνεια του τραπεζιού, οι εικόνες του συγχρονίζονται με εκείνες της συλλογής του τραπεζιού μέσω Bluetooth, επιτρέποντας ταυτόχρονα  την εμφάνιση τους στην επιφάνεια του τραπεζιού. Χρησιμοποιώντας τους αισθητήρες Phidget, οι χρήστες μπορούν να πλοηγηθούν στις εικόνες, εναλλάσσοντας τις συλλογές.

Οικογενειακές σημειώσεις: Μία εφαρμογή που υποστηρίζει την επικοινωνία μεταξύ των μελών μίας οικογένειας με στόχο «την ενσωμάτωση της τεχνολογίας στις επικοινωνιακές πρακτικές του σπιτιού». Κάθε άτομο αναγνωρίζεται από μία αντίστοιχη κάρτα RFID. Όταν αυτή τοποθετηθεί στην επιφάνεια του τραπεζιού, εμφανίζονται όλα τα μηνύματα, που απευθύνονται στο συγκεκριμένο άτομο. Οι χρήστες μπορούν να αλληλεπιδρούν μ’ αυτά, χρησιμοποιώντας μία γραφίδα υπέρυθρης ακτινοβολίας σε σχήμα μολυβιού. Δίνεται, επιπλέον, η δυνατότητα μεγέθυνσης, σμίκρυνσης, διαγραφής και μετακίνησης των μηνυμάτων πάνω στην επιφάνεια εργασίας. Ο χρήστης μπορεί ακόμη να συντάσσει νέα μηνύματα, χρησιμοποιώντας ένα μικρό ασύρματο πληκτρολόγιο ή τη γραφίδα υπέρυθρης ακτινοβολίας για να σχεδιάσει στην επιφάνεια ή να επιλέξει παραλήπτη, συμπεριλαμβανομένου και του ίδιου με στόχο την υπενθύμιση μίας πληροφορίας. Τέλος, φωτογραφίες μπορούν να επισυναφθούν στο μήνυμα, αγγίζοντας σε μία βοηθητική οθόνη.

Αφηρημένη ζωγραφική: Μία δημιουργική εφαρμογή που προσφέρει έναν αριθμό μη συμβατικών τρόπων για τη δημιουργία αφηρημένων καλλιτεχνικών έργων. Μέσω των επιτραπέζιων αισθητήρων οι χρήστες μπορούν να αλλάξουν το σχήμα, το μέγεθος, την κλίμακα του γκρι, τον βαθμό διαφάνειας και την κατεύθυνση του πινέλου ζωγραφικής. Με την ενεργοποίηση των αισθητήρων απόστασης ή με το να σηκωθεί ο χρήστης και να καθίσει, το πινέλο ζωγραφικής αρχίζει να μετακινείται και να ζωγραφίζει αυτόματα. Τόσο η γραφίδα όσο και τα «δάκτυλα» υπέρυθρης ακτινοβολίας μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία ελεύθερων σχεδίων.

Σκάκι: Το παιχνίδι ξεκινά, τοποθετώντας στο τραπέζι ένα επαυξημένο ύφασμα που αναπαριστά μία επιφάνεια σκακιού. Τα πιόνια προβάλλονται στην επιφάνεια του τραπεζιού και έτσι οι παίκτες μέσω των «δακτύλων» τους ή της γραφίδας υπέρυθρης ακτινοβολίας μπορούν να παίξουν.

Η κονσόλα του DJ: Ένα παιχνίδι που παίζεται μέσω ενός επαυξημένου υφάσματος, στο οποίο απεικονίζεται ένας δίσκος βινυλίου και πολλά πλήκτρα, προσομοιώνοντας μία κονσόλα DJ. Υποστηρίζονται διάφορες λειτουργίες, όπως ανάμειξη ήχων, εφαρμογή εφέ, εξισορρόπηση και έλεγχος του ρυθμού και της έντασης των κλιπ του ήχου.

Τo παιχνίδι των εισβολέων: Ένα  διαστημικό παιχνίδι δράσης στο οποίο μπορούν να συμμετέχουν ένας ή δύο παίκτες είτε με τη μορφή μονομαχίας είτε ομαδικά. Οι παίκτες μπορούν να χρησιμοποιήσουν οποιονδήποτε από τους διαθέσιμους αισθητήρες για να ελέγξουν το διαστημόπλοιο τους, ακόμα και αυτούς που είναι τοποθετημένοι στα σκαμπό. Για παράδειγμα, σ’ έναν από τους δύο τρόπους παιχνιδιού μονομαχίας, προκειμένου ο παίκτης να πυροβολήσει έναν πύραυλο εναντίον του αντιπάλου του, πρέπει να σηκωθεί πρώτος κατά τη λήξη της αντίστροφης μέτρησης.

Επιτραπέζια διαδραστικά ρολόγια: Απεικονίζονται διάφορα περίεργα είδη ρολογιών με αόρατους δείκτες, που εξυπηρετούν τόσο διακοσμητικό όσο και λειτουργικό ρόλο. Όταν ένα τέτοιο ύφασμα παραμείνει στην επιφάνεια του τραπεζιού, οι δείκτες εμφανίζονται και τα ρολόγια ενημερώνονται συνεχώς. Τέτοιο παράδειγμα αποτελεί ένα αντίθετο προς τη φορά του ρολογιού ρολόι, καθώς και το έργο του Salvador Dali, “La persistencia de la memoria”, όπου τα διάσημα στρεβλωμένα ρολόγια δείχνουν πάντα την τρέχουσα ώρα.

Έξυπνος λαμπτήρας. Μία εφαρμογή που παρουσιάζει ένα παράδειγμα αναγνώρισης των ενεργειών του χρήστη από το σύστημα.  Συγκεκριμένα, ο χρήστης κάθεται σε μία καρέκλα, ενώ στην επιφάνεια του τραπεζιού βρίσκεται ήδη ή τοποθετείται ένα βιβλίο. Όταν το βιβλίο απομακρυνθεί, τότε θεωρείται ότι ο χρήστης επιθυμεί να το διαβάσει και έτσι ενεργοποιείται αυτόματα ο λαμπτήρας πίσω από την καρέκλα του.

Επαύξηση κινητού τηλεφώνου: Μία εφαρμογή που επιτρέπει στο booTable να επαυξάνει ένα κινητό τηλέφωνο μέσω Bluetooth. Εάν ο χρήστης αφήσει ένα τηλέφωνο με ετικέτα RFID στην επιφάνεια του τραπεζιού και αυτό δεχτεί κλήση, τότε απαντάται αυτόματα και παράλληλα ενεργοποιείται η λειτουργία handsfree. Εάν η φωτογραφία ενός χρήστη αντιστοιχεί στον συγκεκριμένο αριθμό, τότε αυτή παρουσιάζεται στο ψηφιακό πλαίσιο του τραπεζιού. Όταν το τηλέφωνο δεν είναι ενεργό, προβάλλεται μία εικονική τηλεφωνική συσκευή στην επιφάνεια του τραπεζιού, που επιτρέπει την κλήση ενός αριθμού, την πλοήγηση στο ιστορικό κλήσεων και την πρόσβαση σ’ έναν προσωπικό τηλεφωνικό κατάλογο.

Ο παραμυθάς: Μία εύκολη στη χρήση (και στη δημιουργία) εφαρμογή  για παραμύθια που απευθύνεται σε μικρά παιδιά. Αναλυτικότερα, τα παραμύθια αποτελούν προβολές MS PowerPoint που περιέχουν κείμενο, εικόνες, κινούμενα σχέδια κλπ. Στην ενότητα των σχολίων, τα παραμύθια μπορούν να περιέχουν οδηγίες, γραμμένες σε μία πολύ απλή γλώσσα scripting, καθοδηγώντας το πρόγραμμα σε ποια από τις δύο διαθέσιμες οθόνες και πότε πρέπει να προβάλλεται η εκάστοτε διαφάνεια. Μ’ αυτόν τον τρόπο, η ψηφιακή κορνίζα μπορεί να προβάλλει εικόνες ή κινούμενα σχέδια που σχετίζονται με την τρέχουσα ή την προηγούμενη σελίδα, τον ορισμό μιας έννοιας κλπ. Όταν ένα σχετικό με το παραμύθι αντικείμενο RFID τοποθετείται στο τραπέζι, αρχίζει η παρουσίαση. Τότε, οι χρήστες μπορούν να μετακινηθούν στην επόμενη ή στην προηγούμενη σελίδα, αγγίζοντας το δεξί ή αντίστοιχα το αριστερό μέρος της κορνίζας. Επιπλέον, μπορούν να ξεκινήσουν ή να σταματήσουν την αφήγηση του κειμένου, χτυπώντας απαλά την επιφάνεια του τραπεζιού.

Δημοσιεύσεις

Grammenos, D., Georgalis, Y., Kazepis, N., Drossis, G., Ftylitakis, N. (2010). The booTable Experience: Iterative Design and Prototyping of an Alternative Interactive Tabletop. In Proceedings of the 8th ACM Conference on Designing Interactive Systems (DIS '10). ACM, New York, NY, USA, 272-281.